This site uses cookies.
Some of these cookies are essential to the operation of the site,
while others help to improve your experience by providing insights into how the site is being used.
For more information, please see the ProZ.com privacy policy.
"På de här sidorna har vi samlat avigheter i över sex år. Det handlar om aviga språkligheter, felöversättningar, roliga uttryck och mycket annat. Vi har fått hjälp av tusentals bidragsgivare och vi uppdaterar v... See more
Avigsidan är en mycket uppfriskande sida för oss som arbetar med och har åsikter om svenska språket.
"På de här sidorna har vi samlat avigheter i över sex år. Det handlar om aviga språkligheter, felöversättningar, roliga uttryck och mycket annat. Vi har fått hjälp av tusentals bidragsgivare och vi uppdaterar varje vecka.
Bli avigspejare! Har du läst, sett eller hört något som du tycker passar här så skicka in det
Färska avigheter
Senast uppdaterad 31 oktober 2004
Avigsidan bara växer. Här finns till exempel fina Sär skrivningar, populära Barnavigheter, Tidningsrubriker, konstiga Bruksanvisningar samt en beryktad Floskelgenerator.
En del tycker att vi ska göra mer reklam för den svensk-engelska parlören, så då gör vi väl det. Det finns mycket mer roligt att läsa här, se innehållsförteckningen.
Tips: Gå med i Avigmasterns mailinglista så får du ett mail när Avigsidan uppdateras
([email protected])
Avigsidan är en riktig pärla och särstavningen är det nog det som jag mest retar upp mig på (självutnämnd språkpolis som man är).
Under ett besök i Sverige tidigare i år dristade jag mig till att besöka en butik i skokedjan Din sko. Överallt hängde skyltar med "Vår sandaler". Frågade damen om det inte var fel form på genitiv i första person pluralis - och damen i fråga blev till ett levande frågetec... See more
Avigsidan är en riktig pärla och särstavningen är det nog det som jag mest retar upp mig på (självutnämnd språkpolis som man är).
Under ett besök i Sverige tidigare i år dristade jag mig till att besöka en butik i skokedjan Din sko. Överallt hängde skyltar med "Vår sandaler". Frågade damen om det inte var fel form på genitiv i första person pluralis - och damen i fråga blev till ett levande frågetecken. För visst heter det väl "Våra sandaler".
"Nämen det är rätt, det står ju vårsandaler", hävdade tanten..
The leading translation software used by over 270,000 translators.
Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop
and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.
Pastey is an innovative desktop application that bridges the gap between human expertise and artificial intelligence. With intuitive keyboard shortcuts, Pastey transforms your source text into AI-powered draft translations.