Maskinöversättning
Autor da sequência: Anette Herbert
Anette Herbert
Anette Herbert  Identity Verified
Local time: 00:09
Inglês para Sueco
+ ...
Jul 1, 2003

Hej alla,
jag har fått en förfrågan om vilket maskinöversättningsprogam är att rekommendera - inget skulle jag vilja säga, men tänkte kolla med er först om vilket är det minst dåliga för någon som inte kan mycket engelska men måste skicka mycket e-post till UK.

Några förslag?

TPF
Anette

Hans-Bertil Karlsson (X)
Hans-Bertil Karlsson (X)
Suécia
Local time: 01:09
Norueguês para Sueco
+ ...
In memoriam
Kokt manligt organ serverat i vin Jul 1, 2003

Om man kan acceptera att den franska nationalrätten översätts så från engelska till svenska, så kan man kanske acceptera en maskinöversättning

Allvarligt talat skulle jag nog rekommendera personen en snabbkurs i engelska istället för att ens drömma om maskinöversättning.

Eftersom personen ju inte har så stora möjligheter att kontrollera utresultatet från roboten, finns det ju stora risker
... See more
Om man kan acceptera att den franska nationalrätten översätts så från engelska till svenska, så kan man kanske acceptera en maskinöversättning

Allvarligt talat skulle jag nog rekommendera personen en snabbkurs i engelska istället för att ens drömma om maskinöversättning.

Eftersom personen ju inte har så stora möjligheter att kontrollera utresultatet från roboten, finns det ju stora risker för felaktigheter, missförstånd - ja rent av förolämpningar. Personligen skulle jag aldrig "väga" lita på en robot - den kan ju för alltid spoliera mina förbindelser med mottagaren.

Med tanke på den allt mera ökande globala kommunikationen, börjar många vänja sig vid dålig engelska och accepterar den. Då har man i alla fall koll på vad man skriver.

Den här sajten är maskinöversatt - jag tycker att den gör mera skada än nytta för företaget i fråga:

http://swedish.dbcsireland.com/newcors.html

Den enda nyttan man kan ha av en robot är för webbsajter. Om man kommer in på en rysk, kinesisk eller någon annan sajt där man inte har en aning om innehållet, kan man skapa sig en första bild - alltså om man har kommit rätt över huvud taget. Sen får man väl betala en riktig översättare för en exakt översättning.
Collapse

Reino Havbrandt (X)
Reino Havbrandt (X)
Suécia
Finlandês para Sueco
+ ...
Intertran Jul 1, 2003

Alternativ för någon som inte kan mycket engelska men måste skicka mycket e-post till UK:

1. Skicka ingen e-post till UK
2. Skriv på svenska, låt mottagaren bekosta översättning
3. Använd den engelska du kan - du kan mer än du tror, och mottagaren bryr sig inte om stav- eller grammatikfel, huvudsaken är att mottagaren förstår.
4. Fråga sonen/dottern om hjälp, om sådan finnes.
5. Skriv på svenska, låt ett proffs översätta.
Att använda
... See more
Alternativ för någon som inte kan mycket engelska men måste skicka mycket e-post till UK:

1. Skicka ingen e-post till UK
2. Skriv på svenska, låt mottagaren bekosta översättning
3. Använd den engelska du kan - du kan mer än du tror, och mottagaren bryr sig inte om stav- eller grammatikfel, huvudsaken är att mottagaren förstår.
4. Fråga sonen/dottern om hjälp, om sådan finnes.
5. Skriv på svenska, låt ett proffs översätta.
Att använda ett översättningsprogram är inget alternativ, särskilt om man inte kan mycket engelska. Det är ett säkert sätt att skapa missförstånd, skratt, och undran.
Det enda program jag vet som klarar Sve-En är Intertran. Jag använde deras online-editor för att översätta ovanstående, så att du kan bedöma teknikens ståndpunkt:
Alternative for any as nots able very English but must send very e - post to UK : 1. Send none e - post to UK 2. Clerical error on Swede , tune consignee cost translation 3. Spent the English you tin you tin more than yous am believing , and consignee bryr themselves nots if staff - ors grammar , essentially is that consignee am comprehending. 4. Question son / daughters if help , if such spot. 5. Clerical error on Swede , tune one proffs translate. That uses one översättningsprogram is nothing alternative , especially if husband nots able very English. The is one certainly gait breed mistake , laugh , and wondering

R
Collapse

Anette Herbert
Anette Herbert  Identity Verified
Local time: 00:09
Inglês para Sueco
+ ...
Autor do assunto
Huva! Jul 1, 2003

Tack för det, det var som jag trodde och jag har vidarebefordrat kommentarerna. Länge leve de mänskliga översättarna!

Anette

Reino Havbrandt (X)
Reino Havbrandt (X)
Suécia
Finlandês para Sueco
+ ...
Men det kommer Jul 1, 2003

Länge leve de mänskliga översättarna!

Det är kanske inte så säkert att de lever så länge; tekniken utvecklas förvisso snabbt. Och den dag det kommer en bra översättningsmaskin, som spar tid (vilket dagens inte gör) så kommer nog jag som proffsöversättare att skaffa en sådan, och sen ägna mig åt att korrekturläsa maskinens text. MEn, eftersom man hållit på med att utveckla översättningsprogram sen andra värlsdkriget, och fortfarande inte kommit särskilt lån
... See more
Länge leve de mänskliga översättarna!

Det är kanske inte så säkert att de lever så länge; tekniken utvecklas förvisso snabbt. Och den dag det kommer en bra översättningsmaskin, som spar tid (vilket dagens inte gör) så kommer nog jag som proffsöversättare att skaffa en sådan, och sen ägna mig åt att korrekturläsa maskinens text. MEn, eftersom man hållit på med att utveckla översättningsprogram sen andra värlsdkriget, och fortfarande inte kommit särskilt långt, så tror jag att jag är i pension då, men då kanske sällar mig till skaran av utdöda yrkesgrupper, som fotoframkallare, grafiker och blysättare. Inte trodde väl blyfolket på 60-talet att deras jobb skulle kunna försvinna över en natt.
Collapse

To report site rules violations or get help, contact a site moderator:

Moderador(es) deste fórum
Anna Herbst[Call to this topic]

You can also contact site staff by submitting a support request »

Maskinöversättning

Translation news in Suécia

Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Pastey
Your smart companion app

Pastey is an innovative desktop application that bridges the gap between human expertise and artificial intelligence. With intuitive keyboard shortcuts, Pastey transforms your source text into AI-powered draft translations.

Find out more »